Marketing internetowy można inaczej określić jako kreowanie wizerunku w globalnej sieci Internet. Składa się on z szeregu działań, których celem jest zwiększenie liczby odwiedzających na firmowej stronie internetowej, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Marketing prowadzony w sieci zdecydowanie ułatwia kontakt z klientami, wspiera wypromowanie marki oraz utrwalenie wizerunku firmy. Na przestrzeni lat formy marketingu w sieci uległy wielu zmianom. Strony internetowe nie są już tylko „ulotką” informacyjną a zaawansowanymi graficznie portalami. Obecnie najprężniej rozwijającymi dziedzinami marketingu internetowego są content marketing oraz marketing wirusowy.
Za początek działań marketingowych w Internecie można uznać etap wyszukiwania przez użytkownika konkretnych informacji, produktów, usług w wyszukiwarce. Użytkownicy wpisując konkretną frazę otrzymują interesujące ich wyniki. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, korzysta z niej aż 97% użytkowników. Marketing internetowy w wyszukiwarce przejawia się w dwóch formach działań: Google AdWords oraz wynikach pozycjonerskich.
Content marketing jest marketingiem treści, który bazuje na idei pozyskiwania klientów poprzez publikowanie użytecznych treści dla określonej grupy użytkowników. Polega on na zbudowaniu trwałej relacji z odbiorcą, w której kontakt jest rzeczowy i jednocześnie ciepły. Jak wynika z badań przeprowadzonych na firmach w USA ponad 93% firm stosuje content marketing.
Marketing wirusowy jest specyficzną formą reklamy polegającą na wykreowaniu sytuacji, w której to użytkownicy sami z siebie będą przekazywać informacje o usługach czy produktach. Niekoniecznie muszą być to informacje o aktualnej promocji, czasem wystarczy ogólny szum wokół marki, który spowoduje jej wypozycjonowanie. W mediach społecznościowych przejawia się przez komentarze czy lajki.
Z obserwacji rynku jasno wynika, że wiele produktów i usług nie istniałoby w świadomości klientów gdyby nie prowadzono marketingu internetowego. Dzięki użyciu różnych form promocji jest on idealnym narzędziem pozwalającym dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców, dopasować się do ich wymagań oraz stworzyć przyjazny wizerunek firmy.

Magdalena Panasiuk
Asystent ds. kampanii marketingowych
http://inbmarketing.pl/